Lektion
|
Innehåll:
G =
genomgång
Ped planering finns på blogg i äldre inlägg och i PODB.
|
Bearbetning
av lektionsinnehåll
|
1
|
Pedagogisk
planering
Vingård - lokal vingård i Flädie, framtidens industri?
Dr No film
13 min -http://www.ne.se/ur/program/161198
G: Synaps
-
http://www.drugsmart.com/cms/artikel/faktasidan välj ”Droger och hjärnan”
G: Site
drugsmart , välj en av de olika drogerna på faktasidan (grön ruta) på -http://www.drugsmart.com/cms/artikel/faktasidan
+ Information
i häftet s 6-10, samt artiklar s18-22
Inlämningsuppgift
– droginfo (vad ska göras?): Berätta för din grupp om en drog m h a stödord.
|
Inlämningsuppgift:
Klassen
resonerar och bestämmer hur materialet ska bearbetas och redovisas.
Inlämningsdatum: 8C - 23 maj
8A - 31 maj
Läxa 1 st: Genomfört till nästa gång
–
Testa/fixa
inloggning på www.ne.se.
Inloggning
ska fungera till nästa lektion (kom till mig på ex klassrådstiden om
omöjligt).
|
2
|
Film (DVD)
Tobakens historia.
Film
diskuteras –
A) Sammanfatta kortfattat (skriv
stödord), vad du reagerade över i filmen om tobakens historia.
Motivera
kortfattat varför du reagerar.
Klass 8A: F) Vad gör att vi
påverkas olika av alkohol? Använd läroboken.
|
Läxa 1 st: Genomfört till nästa gång
–
B) Se film 28 min http://www.ne.se/ur/program/103691
Sammanfatta
kortfattat (skriv stödord), vad du reagerade över i filmen.
Motivera
kortfattat varför du reagerar.
Skriv
inlägg i bloggen anonymt om önskas.
Klass 8A: Lämna in
lektionsuppgiften F) Vad gör att vi påverkas olika av alkohol? Använd
läroboken.
|
3
|
G: Anabola
steroider
http://www.youtube.com/watch?v=Zcb2uGjcfGE
Diskussion
Grundkurs
anabola steroider ca 1,5 min: http://www.youtube.com/watch?v=SV2NVFp_lM4
Diskussion
Side
effects of steroids, 2 min. http://www.youtube.com/watch?v=fmu_h8HCiGo&feature=related
Diskussion
G: Alkohol
Film RAMP
om alkohol http://www.ne.se/ur/program/106373
Diskussion
NP-uppgifter
|
8C Läxa 3 st:
Genomfört till nästa gång –
1. Lyssna och läs "Amy Winehouse"
Vad handlar texten om?
2. Hur
påverkas samhället (d v s du och jag) av droger fastän vi inte använder dem?
Tyck till med inlägg på bloggen (Rubrik Hur påverkas samhället av droger?) Ej anonymt.
3. Se färdigt RAMP-filmen om alkohol (vi slutade på tiden vid 11:11). |
4
8C
|
8C Klassråd:
Alkoholreklam diskussion.
Uppgift Följdfråga:
F) Vad gör
att vi påverkas olika av alkohol? Använd läroboken.
|
Läxa 1 st: Genomfört till nästa gång
–
Lämna in
lektionsuppgiften F) Vad gör att vi påverkas olika av alkohol? Använd
läroboken.
|
5
8C
|
8C Klassråd:
Uppgift H) Spela filmen på http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8625921.ab
Vad
tycker du?
Reflektera
Vilka
värderingar har du?
Granska
kritiskt!
|
Lämna in
din redogörelse av läroboksstudien d v s uppgift F).
|
6
8C
|
8 C Klassråd: Tips då du genomför ditt arbete s 17 och 26 i kompendium:
- s 17 Att värdera och granska
information.
- s 26 Att jämföra hemsidor www.ne.se (Temapaket, källkritisk granskning)
Ev : 4-hörns övning samt stå på rad s 1.
|
SPARA FÖR
KOMMANDE ARBETEN I ALLA ÄMNEN!
|
Denna blogg är till för dig som är elev, förälder, medarbetare eller bara nyfiken... Här har du bedömningsunderlag, centralt syfte, lektionsinnehåll etc. "Allt" som kan underlätta vardagen för dig, gällande skolarbetet (i no, matte och teknik), kan du hitta här! Klicka på den etikett, till höger nedan, som du söker information om.
måndag 23 april 2012
INFÖR ANT
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar