måndag 23 april 2012

VILL DU REPETERA AKUSTIKEN OCH OPTIKEN?

På Gleerups sida då du loggat in hittar du under kapitlet Akustik resp Optik etiketterna
Koll på kapitlet - Akustik 1 Bas samt 
Koll på kapitlet - Optik 1 Bas
Klicka på dessa så kommer frågor upp som du svarar på och sedan rättar. Smidigt!

Information till provet får du här nedan. Dessa papper får du samt 5 frågor och två valfria frågor.



PROVINFORMATION
Läs bedömningskraven efter varje uppgift och även efter du svarat. Fundera på hur du kan utveckla dina svar ytterligare. ”Töm skallen!”
Använd ord och begrepp, fundera på hur din redovisning kan kopplas till andra områden, kan du göra generaliseringar?
Förklara genom att använda naturvetenskapliga ord så mycket som möjligt. Finns ord att använda på stencil (som hjälp).

OPTIKORD
LJUSSTRÅLE
LJUSKÄLLA
HASTIGHET
LJUSVÅGOR
TOLKNING
FOKUS
BRÄNNVIDD
BRYTNING
RÄTLINJIG
TOTALREFLEKTION
REFLEKTION/REFLEKTERAS
NORMAL
INFALL
KONVEX
KONKAV
LINS
GULA FLÄCKEN
NÄTHINNA
ÅLDERSSYNTHET
OPTISKT MEDIUM

 AKUSTIKORD

DOPPLEREFFEKT
LJUDVÅGOR
VÅGLÄNGD
VÅGTOPP
VÅGDAL
TRUMHINNA
SNÄCKA
HÖRSELBEN
HASTIGHET

 
BEDÖMNINGSKRAV AKUSTIK OCH OPTIK
Krav 10 Du ska visa att du har kunskaper om fysikens (akustikens och optikens) modeller, teorier och begrepp.
Eleven har grundläggande kunskaper om energi, materia, universums uppbyggnad och utveckling och andra fysikaliska sammanhang och visar det genom att ge exempel och beskriva dessa med viss användning av fysikens begrepp, modeller och teorier.
Eleven har goda kunskaper om energi, materia, universums uppbyggnad och utveckling och andra fysikaliska sammanhang och visar det genom att förklara och visa på samband inom dessa med relativt god användning av fysikens begrepp, modeller och teorier.
Eleven har mycket goda kunskaper om energi, materia, universums uppbyggnad och utveckling och andra fysikaliska sammanhang och visar det genom att förklara och visa på samband inom dessa och något generellt drag med god användning av fysikens begrepp, modeller och teorier.

Krav 11 Du ska resonera kring händelse/sak i vardagen och koppla det till ljud och ljus.
Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang där företeelser i vardagslivet och samhället kopplas ihop med krafter, rörelser, hävarmar, ljus, ljud och elektricitet och visar då på enkelt identifierbara fysikaliska samband.
Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang där företeelser i vardagslivet och samhället kopplas ihop med krafter, rörelser, hävarmar, ljus, ljud och elektricitet och visar då på förhållandevis komplexa fysikaliska samband.
Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang där företeelser i vardagslivet och samhället kopplas ihop med krafter, rörelser, hävarmar, ljus, ljud och elektricitet och visar då på komplexa fysikaliska samband.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar