måndag 19 september 2011

Arbetsområdet Människokroppen

Varför ska vi arbeta med det här?

Vi arbetar med detta för att du ska kunna granska olika valmöjligheter och ta ställning till frågor som rör din egna framtid. Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har stor betydelse för samhällsutvecklingen inom bl a området hälsa och miljö. Med kunskaper om naturen och människan får du redskap för att påverka ditt egna välbefinnande, men också för att du ska kunna bidra till en hållbar utveckling.

Det här kommer du att få undervisning om
• Hur den fysiska och psykiska hälsan påverkas av sömn, kost, motion, sociala relationer och beroendeframkallande medel. Vanligt förekommande sjukdomar. • Kroppens celler, organ och organsystem och deras uppbyggnad, funktion och samverkan. Evolutionära jämförelser mellan människan och andra organismer. • Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv. • Experiment. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering. • Sambandet mellan biologiska undersökningar och utvecklingen av begrepp, modeller och teorier. • Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter. • Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och samhällsdiskussioner med koppling till biologi.


Det här ska du lära dig

MÄNNISKOKROPPEN är uppdelad i tre delområden (sex och samlevnad, ANT, människokroppen). Följande ska du lära dig, inom respektive delområde, för att få betyg.

Sex och samlevnad
Efter avslutat delområde:
- resonerar du kring massmedias påverkan på individen, - känner du till sjukdomar som anorexia, - har du åsikter om hur vi har ansvar för varandra, - vet vart du vänder dig om du har frågor om könssjukdom, preventivmedel, - vet du vad mödomshinna är,
- har du kunskap om någon könssjukdom, - känner du till ord, förkortningar och begrepp t ex STD, klitoris, HBT, rfsu, kondom, säkra perioder, - kan du ge exempel på kondomens "fördelar", - vet du grunderna vad som händer och varför menstruationen finns, - vet du när chansen/risken att bli gravid är som störst, - resonerar du kring hur "man" gör slut, - granskar, värderar och resonerar du kring en artikel (argumenterar, tar fram för- och nackdelar), - deltar muntligt i diskussioner.

ANT
Efter avslutat delområde:
- deltar du i värderingsövningar (ställningstagande i olika frågor), - väljer du artikel, granskar kritiskt, värderar informationen och reflekterar och argumenterar kring den, - känner du till några droger och hur den påverkar kroppen, - resonerar du hur samhället påverkas av droger,
- har du kunskap om hur vi påverkas olika av alkohol, - deltar muntligt i diskussioner.


Människokroppen
Efter avslutat delområde:
- har du kännedom om var olika organ finns i kroppen, - redogör du för likheter mellan människans anatomi och något djurs anatomi, - ger du exempel på några skelettdelar och några muskler, - kan du i stora drag redogöra för matens väg "från mun till ändtarm", - känner till vad diabetes är och hur det behandlas idag, - tar du pulsen på dig själv och en annan person, - kan du i stora drag redogöra för hur syre- respektive koldioxidutbytet sker i blodomloppet, - känner du till några ord och begrepp som t ex anemi och åderbråk, - har du studerat några gamla nationella provfrågor samt bedömningen på dessa, - har du kunskap om hur nervsignaler förs i kroppen, - vet du vad stroke är, - känner du till hur du bör göra om någon svimmar, - känner till vad sjukdomen ms är, - deltar på laborationen, - deltar muntligt i diskussioner.

Projektarbete
Efter avslutat delområde:
- jämför du hemsidor om något av ovanstående ämnesområde (d v s ta reda på vem som ligger bakom informationen, ta ställningstagande om du kan lita på informationen), - formulerar du en frågeställning och du genomför en enkel enkätundersökning som du presenterar i tabell eller diagram samt med enkel text.


Så här kommer vi att arbeta
Kunskap som är förvärvade genom insikt, d v s förståelse, kan lättare överföras och användas på nya problem och i nya situationer. Inlärning genom insikt förutsätter att den som ska lära sig, själv måste vara aktiv, både mentalt och fysiskt. Chansen att lära sig är större när du får vara aktiv.

Delområdena kommer vi att arbeta med både under höstterminen och vårterminen.

Arbetssätten varierar: Vi har lärarledda genomgångar, med lektionsinnehållet utdelat i kompendium. Vi använder Internet med "sites", främst www.ne.se och www.ur.se, som arbetsmaterial.
Frågeställningar som bidrar till diskussion, argumentation genomförs frekvent. Bikupemetoden används. Projektarbete.
När servicen i PODB fungerar kommer även följande genomföras: Självvärdering görs som avslut d v s läraren - och eleverna - bestämmer vad som ska utvärderas, varför man granskar och hur resultatet ska användas.

Arbetssätten är relaterade till kursplanens centrala innehåll: • Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering. • Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter. • Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och samhällsdiskussioner med koppling till biologi.
Lektionsinnehållet kan följas på denna blogg http://8aochc.blogspot.com


Så här kommer dina kunskaper att bedömas 
Bedömningen kommer att göras utifrån:
- hur du kan samtala om och diskutera frågor som rör hälsa genom att ställa frågor och framföra och bemöta åsikter (diskussion, paneldebatt, skriftligt prov).
- hur du kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och hur du för resonemang om informationens och källornas användbarhet.
- hur du använder naturvetenskaplig information i diskussioner och för att skapa texter och andra framställningar (projektarbete).
- hur du kan genomföra undersökningar utifrån planeringar och hur du formulerar frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån (projektarbete).
- hur du i det undersökande arbetet använder utrustning på ett säkert sätt (laborationer).
-hur du jämföra dina och andras resultat och hur du resonerar om likheter och skillnader och vad de kan bero på och hur du ger förslag som kan förbättra undersökningen (laborationer och projektarbete). - hur du gör dokumentationer av dina undersökningar i text och bild (laborationer, projektarbete).
- vilka kunskaper om biologiskasammanhang och hur du visar det genom att beskriva dessa med användning av biologins begrepp (laboration, slutlaboration).
- hur du använder dig av resonemang om hälsa, sjukdom och pubertet och hur du kan relatera till några samband i människokroppen (slutlaboration, diskussioner, paneldebatt, skriftligt prov).

Bedömningen innebär att olika metoder, för att få fram din kunskaper, används d v s både projektarbete, diskussioner, prov och laborationer.
Bedömningsmatriser finns här i PODB och på bloggen samt på Skolverkets hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar