måndag 19 september 2011

Temp, klimat och kol (ke: organisk kemi, fy: värmelära)

Varför ska vi arbeta med det här?

Kemi och fysik (organisk kemi samt värmelära)

Naturvetenskapen grundar sig i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i kemi och fysik har stor betydelse för samhällsutvecklingen inom olika skilda områden som t ex hälsa, resurshushållning, materialutveckling, miljöteknik samt energiförsörjning och meteorologi.
Genom undervisningen ska du ges möjlighet att ställa frågor utifrån egna upplevelser och aktuella händelser.
Vidare ska undervisningen ge eleverna förutsättningar att söka svar på frågor med hjälp av både systematiska undersökningar och olika typer av källor. På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika informationskällor. Genom undervisningen ska eleverna också utveckla förståelse för att påståenden kan prövas och värderas med hjälp av naturvetenskapliga arbetsmetoder. Undervisningen ska ge eleverna möjligheter att använda och utveckla kunskaper och redskap för att formulera egna och granska andras argument i sammanhang där kunskaper i naturvetenskap har betydelse. Därigenom ska eleverna ges förutsättningar att hantera praktiska, etiska och estetiska valsituationer som rör energi, miljö, hälsa och samhälle. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förtrogenhet med kemins och fysikens begrepp, modeller och teorier samt förståelse för hur dessa formas i samspel med erfarenheter från undersökningar av omvärlden. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmågan att samtala om, tolka och framställa texter och olika estetiska uttryck med naturvetenskapligt innehåll.

Genom undervisningen i ämnet kemi ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att • använda kunskaper i kemi och fysik för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle,
• genomföra systematiska undersökningar i kemi och fysik, och • använda kemins och fysikens begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska och fysikaliska samband i samhället, naturen och, även inom kemin, inuti människan.



Det här kommer du att få undervisning om 

Kemi
• Kemiska föreningar och hur atomer sätts samman till molekyl- och jonföreningar genom kemiska reaktioner.
• Partikelmodell för att beskriva och förklara fasers egenskaper, fasövergångar och spridningsprocesser för materia i luft, vatten och mark.
• Kolatomens egenskaper och funktion som byggsten i alla levande organismer. Kolatomens kretslopp. • Fotosyntes och förbränning samt energiomvandlingar i dessa reaktioner.
• Människans användning av energi- och naturresurser lokalt och globalt samt vad det innebär för en hållbar utveckling.
• Aktuella samhällsfrågor som rör kemi.
• Historiska och nutida upptäckter inom kemiområdet och deras betydelse för världsbild, teknik, miljö, samhälle och människors levnadsvillkor.
• Systematiska undersökningar. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.
• Sambandet mellan kemiska undersökningar och utvecklingen av begrepp, modeller och teorier.
• Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
• Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och samhällsdiskussioner med koppling till kemi.

Fysik
• Energins flöde från solen genom naturen och samhället. Några sätt att lagra energi. Olika energislags energikvalitet samt deras för- och nackdelar för miljön.
• Energins flöde från solen genom naturen och samhället. Några sätt att lagra energi. Olika energislags energikvalitet samt deras för- och nackdelar för miljön.
• Väderfenomen och deras orsaker. Hur fysikaliska begrepp används inom meteorologin och kommuniceras i väderprognoser.
• Fysikaliska modeller för att beskriva och förklara jordens strålningsbalans, växthuseffekten och klimatförändringar.
• Partikelmodell för att beskriva och förklara fasers egenskaper och fasövergångar, tryck, volym, densitet och temperatur. Hur partiklarnas rörelser kan förklara materiens spridning i naturen.
• Aktuella samhällsfrågor som rör fysik.
• Historiska och nutida upptäckter inom fysikområdet och hur de har formats av och format världsbilder. Upptäckternas betydelse för teknik, miljö, samhälle och människors levnadsvillkor.
• De fysikaliska modellernas och teoriernas användbarhet, begränsningar, giltighet och föränderlighet. • Systematiska undersökningar. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.
• Sambandet mellan fysikaliska undersökningar och utvecklingen av begrepp, modeller och teorier.
• Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.

Det här ska du lära dig
Kemi
- känsla för hur liten kolatomen är,
- hur modellen för kolatomen ser ut,
- kolatomens kretslopp,
- vad som bildas då kolväten förbränns,
- bygga molekylmodeller,
- några olika typer av kolväten,
- vad uttrycket "fossila bränsle" är,
- vad olja används till,
- veta vad alkoholen i vin/sprit heter,
- varför metanol är farligt,
- hur du tillverkar vinäger och orsaken till varför det blir vinäger,
- känna till vad estrar används till,
- argumenterar och motiverar för och emot klimatförändringen,
- skriva en laborationsrapport,
- känna till grunderna till den förstärkta växthuseffekten,
- ta ställning i värderingsövningar och eller paneldebatt,
- genomföra en naturvetenskaplig undersökning.

Fysik
- känna till några värmekällor,
- känna till vad en bimetall är och används till,
- absoluta nollpunkten,
- varför varm luft stiger,
- vid vilken temperatur som vatten är som tyngst,
- känna till någon vetenskapsperson som varit av betydelse för omvärlden,
- känna till de olika faserna för vatten,
- veta hur partikelhastigheten ändrar sig med temperatur,
- känna till olika sätt för värme att sprida sig/transporteras,
- veta att värme är en form av energi,
- veta vad kondensation och avdunstning är och ge exempel på det,
- förklara hur moln och sjöbris uppstår,
- kunna avläsa till viss del en väderkarta,
- läsa en artikel och reflektera över den,
- utföra en laboration (NP).

Så här kommer vi att arbeta
Kunskap som är förvärvade genom insikt, d v s förståelse, kan lättare överföras och användas på nya problem och i nya situationer. Inlärning genom insikt förutsätter att den som ska lära sig, själv måste vara aktiv, både mentalt och fysiskt. Chansen att lära sig är större när du får vara aktiv.

Vi kommer att ha lärarledd undervisning med genomgångar med utdelat undervisningsmaterial till var och en, vi kommer att diskutera och granska artiklar, se och diskutera informationsmaterial, ha praktiskt laborerande, bygga molekylmodeller, ha värderingsövningar, bikupediskussioner och paneldebatt samt skriftliga tester, vilket innebär att olika sätt att visa kraven (för bedömning) genomförs.

Lektionsdagbok skrivs i efter i stort sett varje lektion: http://8aochc.blogspot.com




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar