måndag 19 september 2011

 Det vi gjort idag:
A) HUR SÄLJER MAN PRODUKTEN/VAD ”SPELAR” MAN PÅ? VILKA EGENSKAPER HAR KARAKTÄRERNA?
Se Youtubefilmer nedan och diskutera frågan ovan för varje film.
Män i reklam
Kvinna i reklam:
Beyonce/hår/sminkreklam.  http://www.youtube.com/watch?v=461EPisxjoc
Relation man/kvinna i reklam:

Vi gjorde "viskleken": Insikt i hur en sanning kan förvridas i ryktesspridning.

Vad finns för ”skydd/hjälp” för människosynen? D v s finns det människor med en verksamhet som kan hjälpa dig? Se ”site” nedan.

Förberedelse till nästa lektion sök argument till DISKUSSION (ev paneldebatt för/emot): Är det moraliskt försvarbart att fixa och trixa med bilder? Är det godtagbart i vissa fall, men inte i andra? Makthavare och andra starka intresssen har länge manipulerat bilder för att bättra på sin image. Till exempel lät den sovjetiske diktatorn Josef Stalin retuschera bort sina meningsmotståndare från officiella bilder. I USA har man retuscherat bort cigaretter från presidenter och andra kända personer. I vår tid är det vanligare att lägga till personer än att ta bort dem – i skvallerpressen finns det många exempel på detta. Men de senaste åren har trovärdigheten fått sig en törn även i andra medier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar